Sneeuw Vorst Winter Mark Rademaker Fotografie Assen
Facebook   LinkedIn   Twitter   Pinterest   Tumblr
Home
◀ Vorige
Index
Volgende ▶

Het winterlandschap en zien van de eerste sneeuwvlokken maakt in jong en oud iets los. Zon en sneeuw Zonsopkomst en zonsondergang zorgen voor warm licht op de sneeuw, dit wordt ook de gouden uurtje genoemd. Het uurtje waarin de lucht op een mooie dag constant van kleur verandert, hierdoor worden je foto's warm, sfeervol en kleurrijk! Hoewel de zon van grote invloed is op sfeervolle winterplaatjes, sneeuw in de schaduw wordt blauw, van het lichtblauw overdag naar meer geel en zelfs soms rood tijdens de zonsondergang. Van het lichtblauw overdag naar meer geel en zelfs soms rood tijdens de zonsondergang en dan weer naar donkerblauw als de zon net onder is voordat de lucht zwart wordt. Kijk ook naar details: het spelen met tegenlicht, ijskristallen die flonkeren in de zon, isoleer een takje met een grote laag sneeuw erop, ochtend mist, deze plaatjes maken een serie winterfoto's compleet. Onze ogen Onze ogen en hersenen passen de kleuren die we zien continu goed aan, daarom is geen enkele camera zo goed als onze ogen. Wanneer wij sneeuw zien, in de schaduw, in de ochtend of in de avond sneeuw zien, voor onze ogen is sneeuw altijd wit. Camera's hebben daar moeite mee, daarom moeten we de camera dus handmatig instellen. Voorbereiding bij sneeuwfotografie Kleed je warm aan en draag waterdichte kleding wanneer je op pad wilt gaan om te fotograferen. Je verliest heel snel warmte in dergelijke koude omstandigheden. Je camera wordt te veel blootgesteld aan de koude temperaturen,waardoor je batterij minder lang mee kan gaan. Zorg ervoor dat hij helemaal opgeladen is en neem een reserve mee. Houd je camera zoveel mogelijk in je fototas als je de camera niet gebruikt. Vermijd om tegen de zon in te fotograferen, de reflectie van sneeuw is meestal zo groot dat de zelfs schaduwpartijen worden verzacht (een invulflits is bijna nooit nodig). De techniek Het witte sneeuw kan de lichtmeter van de camera van slag kan brengen. Dit komt doordat een belichtingsmeter doorgaans op neutraal grijs is gekalibreerd, ook wel 18% grijs genoemd. De lichtmeter ziet dan heel veel wit of heel veel zwart in het beeld wat hij ziet, de camera zal dit proberen te compenseren door over- of onder te belichten en zo 18% neutraal grijs te krijgen. Door op de camera de belichting in te stellen op +1 of +1,5 wordt de sneeuw wit weergegeven, inplaats van een grijs plaatje. Gebruik ook een lage ISO-stand tussen de 50 of 100. Witte sneeuw Zeker in de schaduw, kan er wat blauwig uit zien met de automatische instelling. Experimenteer of de witbalans-stand zon, wolken of schaduw dit afdoende verhelpt. Op het lcd-schermpje van je camera kan je het resultaat zien. Fotografeer je in RAW formaat, dan kun je de (witbalans) achteraf ook eenvoudig wijzigen in een fotobewerkingsprogramma, door de foto op te warmen naar meer geel krijgt de sneeuw weer de witte kleur terug. Polarisatiefilter Met een polarisatiefilter maak je de kleuren nog sterker, haalt de hinderlijke reflecties van de sneeuw weg, verhoogt het contrast en maakt de lucht een diepere kleur blauw.

Sneeuw- en winterfotografie.